W niedzielę 14 września zakończył się 8. Międzynarodowe Dni Muzyki Żydowskiej w Szczecinie. Cieszymy się, że publiczność dwukrotnie gościła w Kościele Świętej Trójcy. Najpierw usłyszeliśmy utwory Dawida Eisenstadta, o którym tak czytamy na stronie organizatorów koncertu:
„Wytrawny muzyk, kompozytor i aranżer, dyrygent i pedagog, pisarz muzyczny, autor popularnej żydowskiej encyklopedii muzycznej – tak Davida Eisenstadta przedstawiał prof. Marian Fuks, który w swoich książkach opisywał nie tylko działalność Chóru Wielkiej Synagogi na Tłomackiem w Warszawie pod jego kierownictwem, ale także swoje osobiste wspomnienia z ich występów.
David Eisenstadt przeszedł do historii jako jeden z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki chóralnej w Polsce. Najsłynniejsi muzycy tamtych czasów przyjeżdżali posłuchać kunsztu jego zespołu zarówno podczas liturgii, jak i koncertów świeckich”.
W czasie finałowego koncertu w 150. rocznicę otwarcia Nowej Synagogi w Szczecinie kantor Isidoro Abramowicz, Chór Synagogi Pestalozzistrasse z Berlina oraz organista Jakub Stefek przypomnieli liturgię synagogi liberalnej, w której śpiew kantora, głos chóru i brzmienie organów tworzyły wspólną strukturę duchowej obecności.
Trzon programu stanowiły kompozycje Louisa Lewandowskiego (1821–1894), kantora i kompozytora, który nadał muzyce żydowskiej XIX wieku nową jakość – łącząc chorał protestancki z modlitwą hebrajską. To właśnie on skomponował Psalm 121 specjalnie na uroczystość otwarcia szczecińskiej synagogi w 1875 roku. Obok jego dzieł zabrzmiała także muzyka Abrahama Lichtensteina i Abrahama Mosze Bernsteina – kompozytorów związanych z tradycją śpiewu synagog reformowanych, których utwory mogły być wykonywane także w Szczecinie.
Nowa Synagoga w Szczecinie została zniszczona w 1938 roku. W ramach 8. Międzynarodowych Dni Muzyki Żydowskiej powstała wirtualna rekonstrukcja synagogi, o której na rozpoczęcie koncertu opowiedziała Za koncepcję, kwerendę i cyfrową realizację odpowiadała Anna Koc – architektka i grafik 3D oraz Michał Dębowski, Miejski Konserwator Zabytków w Szczecinie, który opracował scenariusz projektu i pełnił rolę konsultanta merytorycznego oraz lektora. W czasie koncertu publiczność mogła oglądać na sklepieniu kościoła film z rekonstrukcją spalonej synagogi.
Frekwencja na obu koncertach jest żywym dowodem, że Łasztownia staje się nowym sercem miasta, a Kościół Świętej Trójcy jest miejscem otwartym nie tylko na tradycję luterańską, ale również szeroko rozumianą kulturę dawnego i współczesnego Szczecina. Więcej zdjęć można obejrzeć na profilu organizatorów: https://www.facebook.com/spot.on.art.foundation